Hallo iedereen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Marijn naam - WaarBenJij.nu Hallo iedereen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Marijn naam - WaarBenJij.nu

Hallo iedereen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marijn

11 Mei 2007 | Noorwegen, Lillehammer

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update gedaan heb, dus bij deze.

Eind maart heb ik met Bas een tripje gemaakt naar de westkust van Noorwegen, eerst naar Kristiansund en van daar naar Alesund en weer terug. De trip duurde 3 dagen maar was het zeker waard. De weg tussen Kristiansund en Alesund beloofde fantastisch te zijn. Maar onderweg naar Kristiansund hebben wij ons al zitten vergapen aan de landschappen. We reden echt van schilderij naar schilderij. Lillehammer is wel mooi maar je zit toch een beetje opgesloten tussen de bergen. Maar na deze trip ben ik er echt van overtuigd dat Noorwegen een van de mooiste zoniet het mooiste land ter wereld is. In Kristiansund overnachtten we in een vaag motel. Daar werd ons door een paar paupers uit Zweden nog even uitgebreid verteld hoe we het beste zelf alcohol konden stoken. Tussen Kristiansund en Alesund ligt de Atlantic Route, dit is een weg tussen allemaal eilandjes en langs fjorden waar je over de gekste bruggen rijd die deze eilandjes verbind, onwijs vet! Bij een van deze bruggen reed je zo omhoog dat je niet kon zien of hij daarna ook weer naar beneden ging, en je zag daarachter alleen maar zee. Het leek dus alsof je op een soort springschans reed en daarna zo de zee in zou kukelen. Best wel scary, maar gelukkig ging de brug ook weer naar beneden en werden we meegenomen naar het volgende onvergetelijke uitzicht.

Na een overnachting in Alesund, een stad die in 1904 volledig is afgebrand en wonder boven wonder slechts 1 dode en 1 gebroken arm kostte en daarna is opgebouwd op 3 eilanden in de beroemde Jugendstijl, reden we verder. Na het lezen van wat informatie over de streek, bleek dat we sowieso naar het Runde-eiland moesten. Dit betekende een omweg van ongeveer 5 uur maar op dit eiland leeft de grootste kolonie papegaaiduikers van Noorwegen. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik altijd wel te porren ben voor een portie papegaaiduikers. Nou ik verzeker jullie de eerst volgende papegaaiduiker die ik tegenkom zal ik persoonlijk een papegaaiekopje kleiner maken, wat een rotbeesten. Toen we na een paar uur rijden bij dat eiland kwamen gingen we met volle bepakking (groot fototoestel, proffesionele camera, camerabatterijen, camera-accu, camerahandleiding, statief etc.) de bergen in. Nadat we 5 uur rondgelopen en gezocht hadden en nog steeds geen papegaaiduiker hadden gezien besloten we (zwaar gedesillusioneerd en met een gebroken moraal) terug te gaan. Toen we terugkwamen bij de auto reed er een busje langs met 2 Noren die doodleuk vroegen "are the birds there yet?". Bleek dat die beesjes er alleen met het broedseizoen waren, en godverde..... geen 1 boekje of gids die dat erbij vermeld hoor, nee ga maar lekker zoeken dan merk je dat vanzelf wel.....
De terugweg van de trip bleek iets langer dan verwacht en we reden dan ook tot diep in de nacht. We reden op de meest verlaten wegen midden door de bergen. Meer dan 100 km lang waar gewoon echt geen dorp of wat dan ook was. Geen borden, geen zijwegen, geen benzinestations niks, heerlijk!

Na onze trip wachtte mij een ander heugelijk feit: het vrouwtje! Na lang wachten kon ik eindelijk naar Oslo rijden om Fenna van het vliegveld te halen. Met het vrouwtje kwam er ook wat broodnodig proviand mee, want na 2 maanden Noorse prijzen was de hongersdood toch al aardig dichtbij. Toen Fenna hier was stond er ook een trip gepland naar Bergen, ook aan de westkust van Noorwegen. Er was een busreis georganiseerd voor alle internationale studenten van Lillehammer en van Gjovik, erg gezellig. Wat me vooral bij zal blijven van die trip was die verschrikkelijk enge man die in dat hostel daar werkte, het megatoeristische uitkijkpunt waar alle toeristen samen: "Ohhh aaah ooohhh" zeiden (terwijl we vanaf ons hostel een 10x mooier uitzicht hadden over de stad) maar vooral de mooie en gezellige stad. Misschien kwam dat omdat het in Bergen 340 dagen per jaar regent en wij net die 3 dagen zon hadden. Op de heen en terugreis van en naar Bergen wederom fantastische uitzichten op de bergen en fjorden. Na de Bergentrip moest ik helaas Fenna weer terugbrengen naar het vliegveld, ik had wel wat plannen om haar vast te binden en hier te houden, maar besloot dat toch maar niet te doen.

Zoals ik waarschijnlijk al eerder vermeld heb zijn de prijzen hier echt niet normaal. Noorwegen is volgens mij het duurste land ter wereld (Oslo is in 2004 uitgeroepen tot de duurste stad ter wereld). Even een illustratie:
1 biertje tijdens uitgaan - 6/10 euro
1 pakje sigaretten - 10 euro (nee ik rook niet)
1 pizza margeritha - 30 euro
wasstraat auto - 30 euro

Toen Bas met het idee kwam om naar de koninginnedagreceptie op de Nederlandse ambassade in Olso te gaan en daar gratis bier en bitterballen te consumeren, was het besluit dan ook snel genomen. Man, man, man wat een vertoning. Echt alleen maar het rijkste van het rijkste en het meest belangrijke stond daar (en ik in me voetbalshirtje). Van hoge politieke heren tot hoge legerofficieren, 1 grote bekakte zooi. Maar goed wij naar de bar en tanken wat we tanken konden. Ondertussen gratis bitterballen, haring, zalm en andere zooi. We waren er als eerste en waren weer de laatste die weggingen. Er stond een vrouwtje achter de bar en volgens mij vond die het wel mooi. Moest best een leuk beeld hebben gegeven hoe wij daar stonden te tanken tussen al dat bekakte tuig. We hebben nog wel het Wilhelmus meegezongen (na 16 bier lukt dat best). Nadat ook de laatste halve liter blikken heineken (die speciaal voor ons werden aangesleept omdat de tap op was) op waren, strompelden we naar het station, een mooi dagje!

  • 11 Mei 2007 - 19:53

    Jorn:

    Leuk verslag weer!

  • 11 Mei 2007 - 20:12

    Jonneke:

    Werd wel weer tijd! Ik hoop wel dat jullie alle coupletten van het Wilhelmus uit het hoofd hebben meegezongen. Mooi foto's ook. Volgend verslag graag sneller anders wil ik mijn abonnementsgeld terug.
    Groeten

  • 12 Mei 2007 - 14:02

    Fenna:

    Ik moet wat rechtzetten! Bij de foto's van het skien stond dat ik boos was omdat ik je nivea niet aankon, haha, als jij op de helft was was ik allang beneden!

  • 12 Mei 2007 - 17:42

    Marijn:

    Jij hebt makkelijk praten nu je weer veilig in NL ver weg van de skipiste zit...

  • 12 Mei 2007 - 18:21

    Eline:

    Ik heb maar 1 ding te zeggen..



    Nou eigenlijk niet want ik sta met open mond.. WouW! Wat onwijs mooi!!
    Ik vond het leuk je ff gesproken te hebben laatst en ik ben blij te horen dat het zo goed met je gaat. Ik ben gister aangekomen in St. Maarten en ik verheug me er nu al op je over 3 maanden weer te zien!!
    Dikke kus! van lien xx

  • 13 Mei 2007 - 18:35

    Jozefien:

    Wat een mooie foto's! het ziet er echt geweldig uit. Leer je daar trouwens ook nog wat? groetjes

  • 14 Mei 2007 - 22:18

    Marijn:

    Zo nu en dan ga ik weleens naar school en ik heb daar ook weleens iets geleerd. Ik heb een cursus Noors gedaan maar daar had ik na een paar lessen geen zin meer in. Verder is me Course Norwegian Culture and Society afgelopen en doe ik nu videoproducties.

  • 15 Mei 2007 - 13:23

    Winnie:

    Hey marijn
    Mooi verhaal van die ambassade,
    meer van dat soort verhalen willen we

  • 22 Mei 2007 - 21:37

    Hen:

    hee marijn!
    wat gaaf! ik heb al een paar keer je verhalen gelezen maar laatst was ik vlak bij jou (moskou) en daar zag ik allemaal supporters en wat waren die lief en braaf! en toen vroeg ik me af of die noren ook zo laf zijn en of jij de wedstrijden van haarlem niet mist... aan de foto's te zien heb jij niet echt iets te klagen!
    kus

  • 26 Mei 2007 - 11:56

    Karin:

    Hoi Marijn!!!!
    Heb net B-Connected achter de rug en eindelijk wat tijd om jouw weblog weer eens te checken. Wat kan jij leuk schrijven! En wat ziet het er waanzinnig mooi uit daar! Ik ben ooit voor zulke landschappen helemaal naar Nieuw Zeeland gevlogen maar die tigduizend uur in het vliegtuig kun je je dus gewoon besparen door naar Noorwegen te gaan. Nou volgens mij heb je het volledig naar je zin daar (ondanks heimwee naar je vriendin haha). Bij Music Mayday gaat het ook goed. We hebben net 9 Afrikanen op bezoek gehad (Zuluboy + crew uit Johannesburg en female MC Rah P uit Dar Es Salaam) en die hebben ons een onvergetelijke maar uiteraard hectische tijd bezorgd. B-Connected was qua producite helemaal top dankzij Marianna en Lucinda, alleen had het wel wat drukker mogen zijn. Al met al toch heel tevreden want zelfs BNN is komen filmen! In september gaat er weer van alles gebeuren (4wards, kick-off Virus Free Generation project, Ethiopian Millennium, etc etc.) dus ik hoop nog steeds dat we je weer gaan zien als je terugkomt. Haha kun je gelijk weer aan de slag. Nee hoor zou gewoon gezellig zijn! Ik wens je nog heeeeeel veel plezier daar (laat me weten als ik echt een fondswervingscampagne voor je op touw moet zetten omdat je niet meer voor je ten kunt betalen) en groetjes van je oude team bij MM! Karin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lillehammer

Mijn eerste reis

Jaja, vriendjes, vriendinnetjes, familie en ander gespuis,
Op deze site zal ik een verslag bijhouden van mijn tripje naar het koude noorden. Het zal voornamelijk gaan over sneeuw, kou, onzin en nog meer sneeuw. Maar wellicht zal ik ook ergens in dat halve jaar een leerzame ervaring op doen, wie weet… Het is nu vrijdagochtend en morgenochtend zal ik vertrekken. Ik zal samen met Dhr. B. Leijder Havenstroom, wie mij zal vergezellen tijdens mijn reis, op zaterdagochtend vertrekken. Wij zullen dan in mijn schitterende bolide in 1 ruk doorrijden naar Kopenhagen. Hier zullen wij bij een vriendin van Bas blijven slapen. De volgende dag nemen wij de boot naar Oslo, we slapen op de boot. Op maandagochtend komen wij aan in Oslo, en ’s middags zullen wij arriveren in Lillehammer. Zo als gezegd zal ik jullie op deze site op de hoogte houden van mijn avonturen, hier en daar zal ik het wat aandikken en zo nu en dan zal ik gewoon complete onzin uitkramen. Naja gewoon zoals jullie me kennen dus. Uiteraard zal ik ook verslag uit brengen van de onvermijdelijke twisten met Dhr. B. Leijder Havenstroom die zullen waarschijnlijk variëren van kleine scheldkanonnades tot ordinaire knokpartijen. Dit alles om het voor jullie interessant te houden.

Nou ik ga nu de laatste voorbereidingen treffen, tot later...

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2007

Bijna voorbij.

11 Mei 2007

Hallo iedereen

27 Maart 2007

There was a good atmosphere....

23 Februari 2007

Hallo lieve mensen

08 Februari 2007

Heel veel sneeuw,
Marijn

Jaja, vriendjes, vriendinnetjes, familie en ander gespuis, Op deze site zal ik een verslag bijhouden van mijn tripje naar het koude noorden. Het zal voornamelijk gaan over sneeuw, kou, onzin en nog meer sneeuw. Maar wellicht zal ik ook ergens in dat halve jaar een leerzame ervaring op doen, wie weet… Het is nu vrijdagochtend en morgenochtend zal ik vertrekken. Ik zal samen met Dhr. B. Leijder Havenstroom, wie mij zal vergezellen tijdens mijn reis, op zaterdagochtend vertrekken. Wij zullen dan in mijn schitterende bolide in 1 ruk doorrijden naar Kopenhagen. Hier zullen wij bij een vriendin van Bas blijven slapen. De volgende dag nemen wij de boot naar Oslo, we slapen op de boot. Op maandagochtend komen wij aan in Oslo, en ’s middags zullen wij arriveren in Lillehammer. Zo als gezegd zal ik jullie op deze site op de hoogte houden van mijn avonturen, hier en daar zal ik het wat aandikken en zo nu en dan zal ik gewoon complete onzin uitkramen. Naja gewoon zoals jullie me kennen dus. Uiteraard zal ik ook verslag uit brengen van de onvermijdelijke twisten met Dhr. B. Leijder Havenstroom die zullen waarschijnlijk variëren van kleine scheldkanonnades tot ordinaire knokpartijen. Dit alles om het voor jullie interessant te houden. Nou ik ga nu de laatste voorbereidingen treffen, tot later...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 4301

Voorgaande reizen:

03 Februari 2007 - 05 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: