Heel veel sneeuw, - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Marijn naam - WaarBenJij.nu Heel veel sneeuw, - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Marijn naam - WaarBenJij.nu

Heel veel sneeuw,

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marijn

08 Februari 2007 | Noorwegen, Lillehammer

Ik ben inmiddels al enigszins gesetteld in Lillehammer, ik weet me weg wel te vinden. De school waar ik heen ga ligt midden in de bergen, en overal waar je kijkt zie je sneeuw. Me foto’s zullen nu wel minder indruk maken met die sneeuw in Nederland, maar geloof me vergeleken hier is de sneeuw in Nederland niks. Ik hoorde dat er in Nederland een weeralarm of zo is afgegeven en dat er wordt afgeraden om met de auto te gaan. Nou hier ligt er overal een halve meter sneeuw en op de wegen ligt overal tussen de 10 en 30 cm sneeuw en ijs. Maar iedereen rijdt hier alsof er niks aan de hand is. Ik begin er inmiddels ook wel aan te wennen. De berg die we de 1e dag niet opkwamen lukt nu prima. Mooi niet dat ik in Nederland ooit nog bang wordt van een laagje sneeuw of ijs….

De lessen die ik volg zijn met de andere internationale studenten. Naast mij en Bas is er nog 1 Nederlands meisje, 3 Spaanse meisjes, een Duits meisje en een Turkse jongen. Die wonen allemaal in dezelfde flat als waar ik woon. Er is ook nog een hele groep Amerikanen maar die wonen allemaal bij elkaar in 1 huis vlakbij de school. Die hebben ook een eigen leraar mee of zo, heel vaag. Dat is echt 1 groep en ze verplaatsen zich ook als groep dus best saai. Op zich zijn die lui wel ok, maar het blijven natuurlijk Amerikanen. We gaan ook al om met wat Noren, maar we hebben het vooral gezellig met de andere Europeanen.

Gister ben ik voor het eerst uit geweest hier, heel onrealistisch. Lillehammer is echt een klein dorpje/stadje en alles ziet er heel gezellig uit, ook in het centrumpje ligt alles vol met sneeuw. En dan kom je een club in en die is gewoon heel groot en trendy. Echt het tegenovergestelde van wat je verwacht. Maar het raarst vond ik nog toen we rond 3.30 naar buiten liepen, en je loopt dan door een heel klein en besneeuwd steegje en in het midden van dat steegje staat een groepje dronken jongeren buiten bij een temperatuur van –20 shoarma te bestellen bij zo’n lugubere shoarmaboer. Sommige dingen zijn volgens mij overal hetzelfde.

Het is hier echt steenkoud, op zich niet heel erg maar ik heb nog steeds geen normale winterjas. Maar mijn funds zijn een beetje op dus helaas. Ik heb wel een muts maar moet nog handschoenen en een goeie sjaal kopen. Vandaag is het hier –17 maar ik heb gehoord dat het de komende week nog wel eens –25 kan worden. Dus dat wordt nog ff bikkelen….

Lillehammer is trouwens een wereldberoemd dorpje ook al heeft het maar 25.000 inwoners (als je vogelenzang gewend bent is alles groot). Voor degenen die het niet weten Lillehammer was de thuisbasis van de Olympische winterspelen in 1994. Ik zit ook in een skigebied. Maar om te skiën moet je allemaal goeie kleding en shit hebben. En dan moet je nog een pas kopen en ski’s huren. Super duur allemaal maar ik kan hier eigenlijk niet zijn zonder dat te doen. Dus Bas en ik zijn nu op zoek naar een gat in de Noorse markt, we hebben het nog niet gevonden dus tips zijn welkom!

Ik volg hier lessen over de Noorse taal, cultuur, geschiedenis en maatschappij enzo. Ik kan al een paar woordjes Noors: Jeg heter Marijn, jeg er tjueto ar gammel. Alleen het probleem is dat ze alles hier totaal anders uitspreken. Als iets Noors geschreven is kan ik er nog wel wat van maken maar als het gesproken wordt dan hoor je alleen wat geluid, waar je geen eens letters laat staan woorden uit kan halen. Heel apart. Ik heb trouwens al oudjes zien nordic walken over straat, alleen ze doen het hier niet omdat ze tof lopen te doen met een of andere trendy nieuwe fitness techniek die natuurlijk nergens op slaat, maar hier doen ze het omdat ze anders gewoon op hun muil gaan. Weet je trouwens hoeveel verschillende soorten knäckebröd ze hier in de winkel hebben! Maar goed das ook niet echt boeiend verder.

Iedereen bedankt voor de berichtjes en mailtjes, tot laters, de mazzels, gabbergroeten, houdoe, toedels en tot ziens….

  • 08 Februari 2007 - 17:31

    Nora & Noortje:

    Marijn we hebben je gewaarschuwd voor de kou, weet je hoelang we hebben zitten breien op die truien beetje ondankbaar als je nu dan zegt dat je niks hebt wat warm genoeg is. Ik heb thuis nog een plakboek liggen die ik gemaakt heb van de Olympische Spelen in Lillehammer vet he!

  • 08 Februari 2007 - 18:48

    Jonneke:

    Marijn, je schrijft leuke verhalen. Heb je al een eland gezien? En je sneeuwkettingen gebruikt? Sneeuw hier is al weer bijna weg. Was volgens mij nepsneeuw. Groeten.

  • 09 Februari 2007 - 16:24

    Hein:

    Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat we 5 verschillende soorten knackebrod hebbel ligge in de super. En das dan van 1 merk, maargoed...

  • 09 Februari 2007 - 16:58

    Darran:

    mogge,

    vette foto's
    wat voor opleiding volg je daar dan?
    De sneeuw hier is prut.

    laters
    Darran

  • 09 Februari 2007 - 20:28

    Lien!:

    Hee Marijn!
    Leuk on te lezen!
    Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen hoe het is om nu in de kou te zijn.. En sneeuw? Uhh.. Wat is dat?!
    Kus! Lien xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lillehammer

Mijn eerste reis

Jaja, vriendjes, vriendinnetjes, familie en ander gespuis,
Op deze site zal ik een verslag bijhouden van mijn tripje naar het koude noorden. Het zal voornamelijk gaan over sneeuw, kou, onzin en nog meer sneeuw. Maar wellicht zal ik ook ergens in dat halve jaar een leerzame ervaring op doen, wie weet… Het is nu vrijdagochtend en morgenochtend zal ik vertrekken. Ik zal samen met Dhr. B. Leijder Havenstroom, wie mij zal vergezellen tijdens mijn reis, op zaterdagochtend vertrekken. Wij zullen dan in mijn schitterende bolide in 1 ruk doorrijden naar Kopenhagen. Hier zullen wij bij een vriendin van Bas blijven slapen. De volgende dag nemen wij de boot naar Oslo, we slapen op de boot. Op maandagochtend komen wij aan in Oslo, en ’s middags zullen wij arriveren in Lillehammer. Zo als gezegd zal ik jullie op deze site op de hoogte houden van mijn avonturen, hier en daar zal ik het wat aandikken en zo nu en dan zal ik gewoon complete onzin uitkramen. Naja gewoon zoals jullie me kennen dus. Uiteraard zal ik ook verslag uit brengen van de onvermijdelijke twisten met Dhr. B. Leijder Havenstroom die zullen waarschijnlijk variëren van kleine scheldkanonnades tot ordinaire knokpartijen. Dit alles om het voor jullie interessant te houden.

Nou ik ga nu de laatste voorbereidingen treffen, tot later...

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2007

Bijna voorbij.

11 Mei 2007

Hallo iedereen

27 Maart 2007

There was a good atmosphere....

23 Februari 2007

Hallo lieve mensen

08 Februari 2007

Heel veel sneeuw,
Marijn

Jaja, vriendjes, vriendinnetjes, familie en ander gespuis, Op deze site zal ik een verslag bijhouden van mijn tripje naar het koude noorden. Het zal voornamelijk gaan over sneeuw, kou, onzin en nog meer sneeuw. Maar wellicht zal ik ook ergens in dat halve jaar een leerzame ervaring op doen, wie weet… Het is nu vrijdagochtend en morgenochtend zal ik vertrekken. Ik zal samen met Dhr. B. Leijder Havenstroom, wie mij zal vergezellen tijdens mijn reis, op zaterdagochtend vertrekken. Wij zullen dan in mijn schitterende bolide in 1 ruk doorrijden naar Kopenhagen. Hier zullen wij bij een vriendin van Bas blijven slapen. De volgende dag nemen wij de boot naar Oslo, we slapen op de boot. Op maandagochtend komen wij aan in Oslo, en ’s middags zullen wij arriveren in Lillehammer. Zo als gezegd zal ik jullie op deze site op de hoogte houden van mijn avonturen, hier en daar zal ik het wat aandikken en zo nu en dan zal ik gewoon complete onzin uitkramen. Naja gewoon zoals jullie me kennen dus. Uiteraard zal ik ook verslag uit brengen van de onvermijdelijke twisten met Dhr. B. Leijder Havenstroom die zullen waarschijnlijk variëren van kleine scheldkanonnades tot ordinaire knokpartijen. Dit alles om het voor jullie interessant te houden. Nou ik ga nu de laatste voorbereidingen treffen, tot later...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 4302

Voorgaande reizen:

03 Februari 2007 - 05 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: